Höllviken IBK - Div. 2

Gruppseger för IBK Höllviken i DM
2016-09-23 22:49
Foto: © Maria Alstorp
På fredagskvällen stod det klart att IBK Höllviken är gruppsegrare i grupp 5 i årets Skånemästerskapen. Detta efter seger med klara 7-2 mot division 2-laget Willands IBK, hemma i Halörhallen.
Det dröjde inte mer än 1.11 av första perioden innan Dennis Sjöstedt sätter 1-0, snyggt framspelad av Julian Nihlen. Vi håller ett högt tempo redan från start och ger inte Willands mycket utrymme för sitt spel. Det går dock en halv period innan Filip Särlöv, assisterad av Lukas Tufvesson, ökar på Höllvikens ledning till 2-0. Kort därefter fortsätter Höllviken att bjuda upp till dans och hinner med både 3-0 (Julian Nihlen/Viktor Ottosson) och 4-0 (Emil Widenborg/Viktor Ottosson) innan periodvila.

Andra perioden börjar dock med ett reduceringsmål signerat Kasper Svensson efter 4.44. Några minuter senare ger sig Oscar Sköld ut på en offensiv räd och får fri väg in i slottet och gör inga misstag när han snyggt placerar in 5-1, assisterad av Viktor Ottosson. Mindre än en minut senare krigar Willands sig in i matchen igen med Markus Renströms 5-2-mål, men Höllviken återtar kontrollen direkt. Inom loppet av tre minuter gör Viktor Ottosson (Oscar Sköld) 6-2 och Dennis Sjöstedt 7-2 (utan assist) vilket också blir slutresultatet.

Tredje perioden bjuder på en mängd chanser och öppna mål för Höllviken, men killarna hade snarare plockat med sig sina sandwedgar än sina drivers, vilket resulterade i spridda skurar - dock inga träffar på mål.

Det som gläder mest ikväll - förutom de tre poängen - var att spelet idag var klasser bättre än tisdagens match mot Cimrishamn. Där låg vi under med hela 4-0 efter första perioden och såg helt lamslagna ut. Motivation slår alltid klass och det var denna matchen ett tydligt bevis på. Cimrishamn var bra och mycket taggade - vi var direkt dåliga och väldigt otaggade. Som tur väl lyckades vi uppmana tillräckligt med vilja för att vända detta underläge till en klar men ack svårvunnen seger, 11-8.

Nu tar vi sikte på slutspelet i Skånemästerskapen och som det ser ut i skrivande stund är det Sofiero som står för motståndet nästa match. Det är dock en match kvar i grupp 2 innan något är avgjort och jag tror att Skurup lär ge Åkarp en tuff match. Det blir i så fall en målpoängshistoria mellan Sofiero och Skurup. Oavsett vilket av dessa lag vi ställs emot kan vi lova att vi kommer att ge dem en hård kamp. Nu kör vi!

Dagens poängplockare:
Viktor Ottosson, 1+3